2039 Hatay Referandumu


Geçen gün üniversiteden Hataylı bir arkadaşım Hatay'da referandum yapılacağını söylediğinde şaka yapıyor sandım. Üsteleyince arkadaşımın ciddi olduğunu gördüm. Söylediğine göre Hatay'ın Türkiye'de mi kalacağına yoksa Suriye'ye mi katılacağına halk oylamasıyla karar verilecekmiş. İlk kez duyduğum bu haber üzerine kısa süreli şok yaşadım. Sonra internette doğruluğunu araştırdım. Ve işte Hatay referandumu hakkındaki gerçekler:

Öncelikle konunun tarihine kısaca bakalım: Bildiğiniz gibi Hatay toprakları I. Dünya Savaşı'nda Fransa tarafından işgal edilmiş, Fransa bu bölgeden çekilirken Türkiye ve Suriye arasında anlaşmazlığa sebep olmuştur. Milletler Cemiyeti hükmüyle bağımsızlığını kazanan bölge Hatay Cumhuriyeti adıyla kısa süreliğine varlığını göstermiş, ilerleyen aylarda meclis kararıyla genç Türkiye Cumhuriyeti'ne 1939 yılında katılmıştır. Katılmanın sadece Hatay Cumhuriyeti meclisi kararıyla mı yoksa peşi sıra yapılan bir referandumla mı kararlaştırıldığını bilemiyorum ancak tarih kitaplarının çoğunda bir referandumdan söz ediliyor.

Bu tarihi gerçeğe dayandırılan haber ise şöyle: Referandum yapılmasına izin verilen anlaşmanın gizli bir maddesi söz konusu referandumun yüz yıl sonra - yani 2039'da - tekrarlanmasını şart koşuyor. Hatay halkının Hatay'ın Türkiye'ye bağlı kalmaya devam etmesi veya Türkiye'den ayrılıp Suriye'ye katılması seçenekleri arasında bir seçim yapacağı referandum öncesinde şehirde çok sayıda mülk ve toprak Suriyeliler tarafından satın alınıyor. Böylece 2039 referandumu öncesi bölgedeki demografik yapı sonuca müdahale edecek şekilde gizliden gizliye değiştiriliyor.

Şaşırtıcı ve endişe verici bir haber; değil mi? Peki, haber doğru mu? Neden çok az sayıda kişi bunu biliyor?

Yaptığım araştırmalar sonunda haberin tamamen safsata olduğunu öğrendim. Kimilerine göre bir çeşit psikolojik soğuk savaş oyunu. Haberin kaynağını veya hangi maksatla ortaya atıldığını bilemiyorum; ancak anladığım kadarıyla 2006 dolaylarında internet üzerinden yayılmaya başlamış. Suriye ile yakınlaşmaların yaşandığı ve vizesiz komşuluğa ve önemli anlaşmalara fırsat tanıyan böylesi bir süreçte bu yanlış bilgilendirmenin başlaması ise düşündürücü.

Haber yalan; ancak doğru olsaydı bile referandum sonunda Hatay halkının kararının yüz yıl sonra hala aynı olduğunu görecektik. Nitekim tanıdığım ve internet üzerinden yorumlarını okuduğum bütün Hataylılar aynı fikirde.

Son olarak konuya ilişkin bir soru üzerine tarihçi İlber Ortaylı'nın, Ceviz Kabuğu programında yaptığı açıklamanın YouTube videosunu paylaşmak istiyorum. Ancak YouTube erişimi yasaklı olduğu için buraya linkini koyamıyorum. İlgilenenler YouTube'da bu yazının başlığını (2039 Hatay Referandumu) arattıkları takdirde ilgili videoya ulaşabilirler.

13 yorum

Ben arap asilli TURK vatandasiyim. Hatayin bir karis topragini, deyil suriye, butun arap ulkelerine degismem. Boyle bir referandumu- hatayda yasayan arap asilli turklere, cok buyuk bir hakaret olarak kabul ediyorum. siddetle redediyorum bunun sakasi bile tuyler urpertici H TURKIYE HATAYLILARIN GURURUDUR -NE MUTLU TURKUM DIYENE- RESIT SUBASI

Yanıtla

Araplarda HATAYSPOR varmi--Araplarda FENERBAHCE varmi-araplarda ATATURK varmi-araplarda AYYILDIZvarmi-araplarda MEHMETCIK varmi-araplarda ANKARA ISTANBUL IZMIR BURSA HATAY ANTALYA TRABZON MARAS KONYA TUNCELI KARS ERZURUM varmi-araplarda FATIH SULTAN MEHMET varmi-araplarda RECEP TAYYIP ERDOGAN varmi-araplarda ABDULLAH GUL varmi-araplarda DEVLET BAHCELI, DENIZ BAYKAL ,TURGUT OZAL.varmi-yoook o zaman van minit NE MUTLU TURKUM DIYENE -RESIT SUBASI HATAY ALTINOZU TOKDEMIR KOYU

Yanıtla

@ Adsız (Reşit Subaşı),
Yazımda da belirttiğim gibi neyse ki böyle bir referandum söz konusu değil. Ve yine yazımda da belirttiğim gibi olsaydı bile Hataylılar, anavatandan ayrılmayı onaylamazlardı zaten. Niteki siz de yorumunuzda bunu açıkça belirtmişsiniz.

Yanıtla

HATAY TÜRKİYE'YE AİTTİR GERİSİ TEFERRUATTIR.

Yanıtla

TÜM MEHMETÇİKLERE,89/3 TERTİPLERE VE TÜM HATAYLILARA SELAM OLSUN. O ŞİMDİ ASKER. (BORNOVA_İZMİR)

Yanıtla

Yeni Osmanlı devleti kuruluyor.
Osmanlıyı Yıkanlar Tedirgin.

Yanıtla

Ben bir Hatayli olarak bildigim tek sey Türk oglu Türküm.Bizi kimse Anavatan´dan ayiramaz.
Saygilar.

Yanıtla

Hatay Tek Başına Devlet Kalsaydı Şuan Konumu Çok Farklı OLurdu belki askeri olarak güçlü olamazdı ama,
Maddi olarak çok güçlü olurdu.
Mezopotamya ve Ortadoğuya hem karadan hem denizden ticaret hacmi yüksek işler yapılabilir.
Yeraltı kaynaklarından faydalanıp özelikle İskendurunda (denizde) petrol kullanılabilirdi.
örgüt sorunları olmaz, ilkelere dayalı yaşam stili bu kadar aşırı dayatılmazdı ,
Şuan olduğu gibi halkların kardeşliği hakim olurdu.

Yanıtla

Biz gözümüzü türk olarak müslüman olarak açtık bize boyun eğmeyi değil canı uğruna vatanı korumayı bayrağı dalgalandırmayı öğrettiler bu mesele olursa sonucu da bellidir . Hatay'da vatanını satacak kadar düşen insan yoktur. Geldikleri gibi giderler diyor ya Mustafa Kemal Paşa aynen öyle de olacak. Bu toprakları dize yar etmeyiz .. göz dikenlerin sonu elbet kara toprak olacak Mehmetçik sıkmasa bile millet baş kaldırarak bu toprağa göz dikenlerin gözünü çıkartacak ..

İskenderun'lu (Arpadereli) ..

Yanıtla

bence doğru neden diyecekseniz hemende cevablayayım siz bir şeyi herkese mi verirdiniz yosa bes kendinize mi verirdiniz? üsdelik o zamanda hadaylılar fransız egemenli altındaydılar ve zor koşullar altındaydılar.

Yanıtla

Saçma insan.. burası Türkiye Cumhuriyeti .. ilelebet..

Yanıtla

Hatay bağımsız bir şehir devleti olsaydı ne olurdu? Suriye Irak gibi hatayna göre büyük devletler parçalandığına göre Hatay çoktan ya pydnin elinde ya da İsrailin elinde olurdu. Şuan çoğu Arap ülkesinde olmayan huzur Hatayda var ve Hataylılar bunun farkında. Kıyamete kadar Hatay Türk toprağıdır Allahın izniyle.

Yanıtla

tarihi okuyun gaspettiginiz topraklar
bizim oz topragimiz hile ile yaptiginiz sayima hala inanirsiniz.Korkmayin olursa boyle sey biz kimseyi hataydan surmeyiz katletmeyiz fransizlardanda yardim almayiz.

Yanıtla

Yorum Gönder

Yorum yaparken Türkçe'yi doğru kullanma ve argo sözcüklerden kaçınma hassasiyetiniz için teşekkürler!