Kuantum Kilitlenmesi



 
Fizik bilimi son bir yüz yıldır tarihe damga vuracak gelişmelere sahne olurken, maddeyi en küçük boyutlardaki özellik ve etkileşimler düzeyinde ele alan kuantum fiziği ve mekaniği bu hususta öncü konumunda. Bu gelişmeler ışığında, günlük hayatımızda farkında bile olmadığımız ilginç fiziksel gerçekleri öğrendiğimiz gibi bunların gelecekteki potansiyel uygulamaları teknolojimize çağ atlatabilecek potansiyele sahip.
 
Bu özelliklerden birisi de süper-iletkenlik. Elektrik akımını iletebilen (iletken) maddeler bu enerjinin bir kısmını ısı gibi başka enerjilere dönüştüren kısmi yalıtkanlığa (direnç) sahiptir. Ancak bazı maddeler, belli kritik bir sıcaklığın altındayken sıfır elektriksel direnç gösterirler. İste bu özelliğe süper-iletkenlik denir. Bazı süper-iletken maddeler, manyetik alanda kuantum kilitlenmesi (quantum locking ya da flux pinning) olarak adlandırılan bir davranış sergilerler ve manyetik alan içerisinde adeta kilitlenerek havada uçarlar.
 
Tel Aviv Üniversitesi'nden Boaz Almong'un TED konuşmasında sergilediği deney, kuantum kilitlenmesinin gözler önüne seriyor. Sihirbazlık gösterisi gibi ilgi çeken deney izleyiciler tarafından ayakta alkışlanıyor:
 

 
Burada sergilenen özelliğin bildiğimiz klasik manyetizma ve mıknatıs özelliklerinden farklı olduğunu belirtmek isterim. Bu özellikten yola çıkarak gelecekte hayalleri zorlayan teknolojiler geliştirmek mümkün. Süper hızlı ulaşım araçları, kayıpsız enerji nakli ve belki de Dünya'nın manyetik alanından faydalanacak teknolojiler gibi!

Yorum Gönder

Yorum yaparken Türkçe'yi doğru kullanma ve argo sözcüklerden kaçınma hassasiyetiniz için teşekkürler!